Ryby podle výzkumníků neochraňují srdce


WASHINGTON – Ti, kdo se domnívají, že konzumace rybího masa prospívá jejich organismu, by se možná měli znovu zamyslet. Podle nové studie v květnovém vydání časopisu American Journal of Cardiology nepřispívá konzumace ryb ke zlepšení zdravotního stavu srdce, ani není prevencí proti onemocnění srdečních cév. Předpokládané příznivé účinky na srdce dávané do souvislosti se stravou s vysokým příjmem omega-3 mastných kyselin z ryb pravděpodobně vyplývají z kombinace vyššího příjmu rybího masa s celkově zdravějšími dietetickými zvyklostmi, spíš než z nějakého specifického prospěchu omega-3 mastných kyselin z rybího masa, a to podle studie, mezi jejímiž autory byly zdravotní experti společně s Komisí lékařů za zodpovědnou medicínu.

Tato studie je založena na analýze databáze DCCT (Diabetic Control and Complications Trial), která sledovala výživové údaje 1441 Američanů v průběhu devíti let. Výzkumníci zjistili, že účastníci konzumující více omega-3 mastných kyselin z ryb všeobecně konzumují méně nasyceného tuku a více dietní vlákniny, zatímco účastníci konzumující méně ryb, ale větší množství jiných druhů masa, mají celkově vyšší příjem nasyceného tuku a nižní příjem vlákniny. Z tohoto zjištění vyplývá, že lepší zdravotní stav srdce, často připisovaný konzumaci ryb, je ve skutečnosti spíš důsledkem všeobecně zdravějších stravovacích zvyklostí, včetně vyššího příjmu vlákniny a nižšího příjmu nasycených tuků, než příjmu rybího masa samotného. Tyto údaje vyhodnotili a uveřejnili ve studii American Journal of Cardiology MUDr. David Cundiff, PhDr. Amy Lanou a PhDr. Claudio Nigg.

„Konzumace ryb nepřispívá k dobrému zdraví, jak jsou k tomu konzumenti často vedeni,“ říká spoluautorka, PhDr. Amy Joy Lanou, nutriční poradkyně Komise lékařů za zodpovědnou medicínu a asistentka pro zdravotní poradenství na Univerzitě Severní Karolíny v Asheville. „Ryby mají v prevenci srdečních onemocnění spornou roli a obsahují překvapivě vysoká množství rtuti a dalších toxinů, stejně jako tuku a cholesterolu, což znamená, že vůbec nejsou zdravou potravinou. Konzumenti mají dobrý důvod vyhýbat se rybímu masu.“

Zdroj: Komise lékařů za zodpovědnou medicínu www.pcrm.org