Veganskou stravou proti nadváze
Nová studie v on-line magazínu Obesity dokazuje, že veganská strava dodržovaná společně se skupinovým podpůrným programem pomáhá jedincům ztratit během dvouletého období více nežádoucích kilogramů než běžná nízkotučná dietaWASHINGTON – Nová studie zveřejněná v zářijovém vydání on-lime magazínu Obesity dokazuje, že veganská strava pomáhá jedincům k váhovému úbytku a jeho udržení efektivněji než běžná nízkotučná dieta, která zahrnuje maso a mléčné produkty. Podle studie autorů, mezi kterými byli rovněž odborníci z Lékařské komise za zodpovědnou medicínu, napomáhá k výraznějšímu a trvalejšímu váhovému úbytku rovněž psychická podpora okolí ve formě skupinových terapeutických sezení.
Studie se zúčastnilo 64 žen postmenopauzálního věku s nadváhou, nahodile rozdělených do dvou skupin, přičemž jedna skupina dodržovala nízkotučnou veganskou dietu, zatímco druhá se stravovala podle zásad National Cholesterol Education Program (Amerického národního programu pro kontrolu cholesterolu). Účastnice z každé skupiny byly navíc rozděleny do dalších dvou podskupin. Ženy z prvních podskupin byly zapojeny do podpůrného skupinového programu pouhých 14 dní od začátku experimentu, zatímco ženy z druhých podskupin docházely na skupinová sezení celé dva roky. Veganská skupina ztratila v průměru o pět a půl kilogramu za rok, v porovnání se dvěma kilogramy u kontrolní skupiny. Z dvouletého hlediska dosáhla veganská skupina váhového úbytku přibližně tři a půl kilogramu od počátečního stavu, zatímco kontrolní skupina jen jeden kilogram, přičemž k výraznějšímu úbytku došlo během obou let u těch účastnic z každé skupiny, které pokračovaly ve skupinové terapii.
„Ženy na veganské stravě shodily větší množství nechtěných kilogramů, a vyloučení masa a mléčných produktů jim rovněž pomohlo k dosažení Svatého grálu všech diet - značného váhového úbytku udržovaného po několik let,“ řekla vedoucí autorka projektu MUDr. Gabrielle M. Turner-McGrievyová, výzkumná pracovnice, odbornice na výživu u Lékařské komise za zodpovědnou medicínu a kandidátka věd v oboru výživy na Univerzitě Severní Karolíny v Chapel Hill. „Tato studie nabízí další důkaz, že veganská strava může naší zemi pomoci bojovat s nárůstem křivky obezity.“Při tomto experimentu – na kterém Turner-McGrievyová spolupracovala s MUDr. Nealem D. Barnardem a MUDr. Anthonym R. Sciallim – konzumovali veganští účastníci hojnost ovoce, zeleniny, obilovin a dalších potravin rostlinného původu, ale zcela vyloučili maso, vejce a mléčné produkty.
Zdroj: Komise lékařů za zodpovědnou medicínu www.pcrm.org